Kehonhuolto

Hyvin usein mm. työssäni törmään seuraavaan: treenataan kovaa, kaikkea mahdollista, ilman että keho ehtii välissä palautumaan kunnolla. Totta, kehitystä ja muutosta kropassa tapahtuu kun harjoitellaan intensiivisesti ja kovalla kuormituksella, MUTTA, kehitystä tapahtuu vasta silloin kun muistetaan siihen treenin kylkeen se palautuminen ja lepo! Enempi ei aina ole parempi, sillä kehitys tapahtuu vasta levossa ja lihaksia ja hermostoa on muistettava huoltaa säännöllisesti.

Mitä hyötyä on kehonhuollosta ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Kehonhuollon tarkoituksena ja tavoitteena on palauttaa kehoa taas optimaaliseen toimintakuntoon harjoittelun sekä kaiken muun arjen tuoman kuormituksen jälkeen.

Monipuolisella ja säännöllisellä kehonhuollolla voidaan esim. ennaltaehkäistä ja korjata kiputiloja, liikerajoituksia ja kropan virheasentoja, jotka ovat usein seurausta huonoista työasennoista, vääränlaisesta tekniikasta urheilussa tai vaikka lihasjumeista. Erityyppisiä kehonhuoltokeinoja käyttämällä, sekä oikeaa tekniikkaa noudattamalla saadaan parhaimmat tulokset liikkuvuuden edistämiseen ja palautumiseen.

Joustava lihas ottaa paremmin vastaan kuormitusta eikä ole niin riskialtis venähdyksille. Terve ja huolettu lihas pääsee supistumaan tehokkaammin, jolloin myös voimantuotto on tehokkaampaa. Jos taas lihakset ovat jumissa ja lihaskalvot eli faskiat kiristävät, lihas ei pysty enää ottamaan lisää kuormitusta vastaan vaikka kuinka kovaa treenaisi. Kehitystä ei tapahdu ja huomaat pian olevasi oravanpyörässä.

Pahimmassa tapauksessa faskioiden kiristäessä ja samalla rajoittaessa lihaksen oikeaa liikerataa, kuormitetaan turhaan niveliä, joka taas helposti johtaa kasvaneeseen loukkaantumisriskiin. Venyttely on yksi erittäin tärkeä osa kehonhuoltoa, mutta ei suinkaan ainut keino huoltaa kehoa.

Venyttely- ja kehonhuoltotunnit

Minä, kehonhuollon ammattilaisena ja hierojan näkövinkkelistä katsottuna, suunnittelen itse vetämäni kehonhuoltotunnit aina toiveiden ja asiakkaiden mukaan. Pyrin kokonaisvaltaiseen kehonhuoltoon, liikkuvuuden edistämiseen, lihaskireyksien vähentämiseen, palautumisen nopeuttamiseen ja kudostenaineenvaihdunnan sekä ryhdin parantamiseen.

FasciaMethod- kehonhuolto

FasciaMethod on kokonaisvaltaista kehonhuoltoa kuntouttavasta näkökulmasta. Keskitymme parantamaan liikkuvuutta toiminnallisin aktiivisin venytyksin nivelten täysiä liikeratoja käyttäen, kehon kannatuksella ja lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen.

Teemme tarkasti kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin suunnattuja liikehalinta- ja liikkuvuusharjoitteita. Hyödynnämme hierontapalloa faskiakerrosten välisen ”liukumisen” lisäämiseksi ja faskioiden nesteyttämiseksi

Harjoitteita rytmitetään hengityksellä.

Vetämäni venyttely- ja kehonhuoltotunnit on suunnattu kaikille, jotka haluavat ylläpitää ja kehittää lihasten ja nivelten liikkuvuutta, toimivuutta ja aineenvaihduntaa, sekä näin ollen parantaa ja nopeuttaa liikuntasuorituksista palautumista. Tämä on erinomainen kehonhuoltomenetelmä esim. urheilijoille!

Jokainen kehonhuoltotunti alkaa kehoa lämmittelevästä osuudesta ja päättyy loppurentoutumiseen. Tunti on rauhallinen ja jokainen tekee oman sen hetkisen liikkuvuuden ja tuntemuksen mukaan. Juomapullot ja lämmintä vaatetta mukaan!

Urheilijat ja valmennustiimit

Eritysesti kiinnostuksen kohteenani ovat urheilijat ja aktiiviliikkujat. Olen käynyt ProMethod- valmentaja koulutuksen ja teen erittäin mielelläni yhteistyötä urheilijoiden ja valmennustiimien kanssa! Ota siis yhteyttä jos koet, että porukastanne puuttuu henkilö, joka voisi ottaa vastuun oheisharjoittelusta ja kehonhuoltoasioista.

Eri lajien urheilijoiden sekä aktiiviliikkujien olisi hyvin tärkeää kiinnittää kehittymisen kannalta huomiota lajiharjoittelun lisäksi mm. seuraaviin tärkeisiin seikkoihin:

Rasitusvammojen ennaltaehkäisy, monipuolinen harjoittelu, suorituskyvyn maksimointi, lajiominaisuuksien kehittäminen, lihastasapainon parantaminen, puolierojen korjaaminen ja palautuminen.

Olipa kyse joukkueurheilusta tai yksilölajista, jokaisella meillä on omat heikkoudet ja vahvuudet, jotka tulisi ottaa huomioon henkilökohtaisella tasolla kun tähdätään huipulle!

Kiinnostaako sinua edellä mainittujen asioiden huomioiminen ja kehittäminen? Tätä varten on kehitetty henkilökohtainen ProMethod- valmennus.

ProMethod -valmennus

ProMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä yksilövalmennuskonsepti. Kehittäjät ovat juuri solmineet yhteistyösopimuksen United  States Sports academyn kanssa!

Konseptiin kuuluu alkukartoitus kysely sekä yksilön kehon lihastasapainon, liikkuvuuden ja liikehallinnan testaukset monipuolisen ja kokonaisvaltaisen testipatteriston avulla. Testien perusteella teen Sinulle henkilökohtaisen ohjelman heikkouksien kehittämiseksi ja lisäksi saat vielä alkulämmittely- ja kehonhuolto-ohjelmat, joissa on otettu huomioon myös lajisi. Alkulämmittelyt voidaan tehdä niin, että ne ovat osa lajiharjoittelu ohjelmaasi.

Muusikoiden kehonhuolto

Siinä missä urheilijat pyrkivät maksimoimaan palautumisen ja kehittymisen, muusikoiden kannattaa kiinnittää huomio erityisesti siihen, kuinka eri instrumenttien soittaminen kuormittaa kroppaa joissain tapauksissa hyvinkin toispuoleisesti, joka taas aiheuttaa lihasjännityksiä eri kohtiin kehoa riippuen soittimesta ja soittoasennosta.

Laulajien tärkein työkalu on ääni, joten erityisesti rintarangan- ja hartioiden seutu sekä pallea kannattaa pitää kunnossa ja vetreänä. Rintarangan kireydet vaikuttavat suoraan mm. hengittämiseen ja äänen tuottamiseen.

Pyydä tarjous!

Suunnitellaan yhdessä juuri sinulle tai treeniporukallesi sopiva kokonaisuus. Tapoja on monia toteuttaa tehokkaita yksilö-ja ryhmätreenejä, mielikuvitus olkoon rajana! Kehonhuoltotuntien lisäksi tarjoan hierontapalveluja urheiluporukoille ja firmoille, sekä yksilöasiakkaille.